• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Omprövning, lön, hyra, förmånsbil

Gamblewhore

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
5 Juli 2019
Meddelanden
571
Mottagna reaktioner
230
Poäng
417
Jag har skickat in ansökan om omprövning eftersom med min nya lön så skiljer det sig 5000kr före skatt från när jag fick inledande.

Kötiden ä ju rätt lång å några frågor har man börjat fundera på.

Ni som gjort omprövning med ungefär liknande summor som mig i skillnad vad blev erat beslut?

Jag har högre hyra än förut så det ä en punkt jag vill ta med.

Sen så har vi via jobbet blivit erbjudna förmånsbil för ca 1500kr i månaden. Varav privata körningar dras direkt på lönen. Jag anar detta inte kronofogden har något överseende för? Om jag väljer detta så måste jag leva snålare för att budget / uträkningen i betalningen lär kvarstå?

Jag klarar i dagsläget knappt att jobba 100%. Så framöver kanske ett gemensamt beslut med läkare blir sjukskrivning 20%. Ni som blivit sjukskriven. Har ni ändå fått behålla nuvarande betalplan? Är ju väldigt svårt å veta om det blir långvarigt. Men blir ju förödande å betala samma belopp per månad å ha så mycket mindre i månaden.

Sen när jag är drabbad av depression och utbrändhet så går jag ofta till psykiatrin. Vi har provat en drös mediciner genom åren och belopp för medicin skiljer så sjukt. Nu ä det räknat ett snitt på 300kr i månaden för mig.

Men ta tex detta år. Jag skulle prova litium vilket innebar nya mediciner som var dyra. Å besök varje vecka för provtagning plus andra besök. Vilket gjorde pga högkostnadsskyddet hade gått ut. Brände jag 3000 bara på några månader.

Hur funka en omprövning med alla dessa frågor? Hoppas då vetkligen man får föra en dialog och förklara och lämna kvitton eller liknande som behövs. Eller blir det bara ett rakt avslag eller ändring
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

slasken

Medlem
Poäng: 46
Blev medlem
19 Maj 2024
Meddelanden
16
Mottagna reaktioner
19
Poäng
46
Vettefasen alltså, om jag skulle gjort omprövning för en löneökning på 5k brutto, allt annat har ju blivit dyrare samt att du nu har ev förmånsbil på 1500:-., så totalen blir ju mindre än 5k.
 

Gamblewhore

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
5 Juli 2019
Meddelanden
571
Mottagna reaktioner
230
Poäng
417
Vettefasen alltså, om jag skulle gjort omprövning för en löneökning på 5k brutto, allt annat har ju blivit dyrare samt att du nu har ev förmånsbil på 1500:-., så totalen blir ju mindre än 5k.

Ja det ä ju på gränsen om jag förstått andra. Hoppas man inte behöver betala mer. Men angående förmånsbil anar jag att kronofogden inte tar den summan i hänsyn. Vore skönt å få det bekräftat av någon här. Eftersom det är ett "lyxval" av mig. När jag skulle kunna ta mig med privat bil istället. Men om man skippar den slipper man ju service / besiktning / skatt iaf.
 

Lock

Aktiv medlem
Poäng: 51
Blev medlem
10 September 2024
Meddelanden
44
Mottagna reaktioner
15
Poäng
51
Tänk på att förmånsvärdet ser ut som inkomst i deklarationen. Så det kan vara en bra idé att prata med kfm. Sen kanske dem inte gillar att du har ett bruttolöneavdrag. Så jag hade kanske glömt säga det…
 

Gamblewhore

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
5 Juli 2019
Meddelanden
571
Mottagna reaktioner
230
Poäng
417
Tänk på att förmånsvärdet ser ut som inkomst i deklarationen. Så det kan vara en bra idé att prata med kfm. Sen kanske dem inte gillar att du har ett bruttolöneavdrag. Så jag hade kanske glömt säga det…

Okeej. Jaa jag kan ingeting om förmånsbil. Aldrig haft. Hörde bara talas om någon summa runt 1500kr i månaden. Men det ä efter påslaget på lönen som jag förstått rätt. Får se vad dom säger. Samlat ihop några frågor nu om allt möjligt jag vill ta upp. Men ingen har ännu svarat på hur omprövning går till. Om jag får föra en dialog med en handläggare och diskutera. Eller om det blir mer rakt på sak å automatiskt
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp